Lilla Otto

Alla inlägg under februari 2016

Av Beatrice - 29 februari 2016 23:21

Jag har under kvällen rensat och fotat ALLA Ottos saker hör hemma. Gud vad grejer han har? Men slängde en hel del med. Massa mediciner som gått ut, så då rensade jag mitt medicinskåp med (som då blev halvtomt efter att ha varit överfullt) och eftersom jag stoppat in alla mina skotillbehör och lite bilgrejer där i så fick jag rensa min verktygslåda för att få plats med dom där istället. Så nu är Ottos saker på rätta platser, hänger/ligger fint + att medicinskåpet innehåller mediciner, plåster m.m samt att verktygslådan är full.

Från veterinärbesöket idag, berättar mer om de i nästa inlägg!

Av Beatrice - 28 februari 2016 14:38

 

Vaknade innan klockan idag och bestämde mig för att gå upp på första ringningen (hallelujah!). Sminkade mig och gick ut med Otto innan frukosten. Därefter beställde jag hem grejer från Cocopanda igen. Fan. Är uppe i 3000kr nu sen i december. Skyller på att jag inte hade något smink direkt sen innan utan har fått bygga upp från början. Köpte bland annat ett läppstift, tre läppennor och en ögonskuggspalett.


Inte bara mamma är chockad utan både jag och min gamla vän Maria med...


Efter att jag beställt det åkte jag ut till Rusta i Marieberg för att köpa en pall till Otto att ta sig upp i sängen med. De hade bara vita kvar så jag åkte till en annan adress där det stod att Rusta skulle finnas, men de gjorde det ju såklart inte, så jag fick åka till andra änden av stan, där fanns det. Så här är resultatet tills Ottos rygg blir bra.



 
 

Ursäkta röran...
 

 

Av Beatrice - 27 februari 2016 12:27

Idag är det lördag och solen skiner. Otto och jag har tagit en runda ute och efter det städade jag av lite i lägenheten. Bland annat satte jag dit listerna i mitt badrumsskåp igen fast med lim, så nu ska de sitta fast ordentligt. Sen diskade och skrubbade spisen utvändigt efter att jag bäddat rent sängen. Klockan 17 har jag tvättid och vid 19 kommer Mia (inte träffast på 1,5 år så det ska bli kul!) vi ska först ta en fördrink någonstans och sen blir det Pinchos! Jag shoppade loss igen i torsdags så de blir nya kläder och förhoppningsvis ett vågat läppstift!



Igår hade vi en slappardag, bortsett från att vi körde rallylydnad utanför mig. Otto fick träna med kamprepet av kanin, som jag trodde så blev han överladdad så det gick åt fel håll istället. Gissar på att den funkar utmärkt på tävling men att det blir för mycket till vardags. Men innan tvättiden nu blir det att plugga samt träna lite med Otto. 

Av Beatrice - 25 februari 2016 12:15

                                                                                     

#TBT

Av Beatrice - 24 februari 2016 17:52

Då är vi hemma från Västerås, ReDog och Stefan. Jag fick tre saker bekräftade som jag hade misstänkt de senaste 8 månaderna. 1. Vi ska byta kortison mot annat smärtstillande (Otto har ingen allergi utan troligtvis en överkänslighet som nu är som bortblåst - vilket jag ju också trodde!), 2. Ottos smärtor kommer i från ryggen, Stefan bekräftade nämligen att det var spondylos (ryggkotorna växer ihop), 3. Otto får inte leka med större hundar med risk att de lägger en tass eller vikt på hans rygg.

 


-Vart tog han vägen? Jag gillade ju honom... 

 


Stefan började med att titta på röntgenbilderna, sedan klämde och bände han igenom Otto för att sen kolla på bilderna igen. Stefan älskade Otto. Han var helt förvånad av hur snäll och go Otto var "Här står jag och klämmer så det gör ont så står du och tror det är massage!", varje gång det gjorde ont sänkte Otto ryggen och tittade på Stefan, när Stefan sa "Nu får du vara beredd för nu kan han bita om det gör ont!" så visste jag att det inte skulle ske. Otto är van vid att jag klämmer och känner och att det SKA vara så, varje dag - för det är viktigt att kunna känna igenom kroppen (även hasselnötterna, ja) eftersom man kan hitta saker som kan göra det brådis att åka in. Som jag trodde så fortsatte Otto sänka ryggen och titta på Stefan när det gjorde ont, han är så bra min hund!

 

Väntar på att Stefan kollat klart på röntgenbilderna

 


Otto rör sig normalt men lite kyfotiskt i bröstryggen (skjuter rygg likt en ostbåge). Han går i raka två spår vilket är bra och har lite lös patella höger bak men ingen luxation. Han är jämt musklad parvis mellan ben och har normalt rörelseomfång i benleder och benmuskler. Inga reaktioner på böj eller sträckarsenor. Vid palpation av bröstryggen i område Th 12-L1 finns måttlig till kraftig smärta. Även reaktion i ländryggen från L3-4 bak till L7/S1. Mera intraspinal palpationssmärta än ytlig muskulärt. Dock är inga nerver i kläm.

 


 Där det är rött markerade Otto.

Mest mot huvudet, sedan ländryggen och därefter mitt på ryggen. Att räta ut hela ryggen gjorde även ont.

 

Då Stefan anser att Otto har så pass ont anser han att man bör hjälpa honom att få bort smärtan (Jag vill ju inte att han ska ha ont alls, så detta ska fixas!). Idag står han på kortison som kontrandiserar med NSAID. Nästa steg nu är att byta medicin och sedan vila två veckor. Därefter blir det laser, vertikal vibrationsplatta och massage på schemat. Det blir som sagt ett dyrt år, men 2017 vill jag ska vara ett friskt år så vi kör! ♡

 

    

Av Beatrice - 22 februari 2016 11:42

Det är måndag och pluggstund! Jag ska skriva 3 A4 och sedan kan jag ta helg. Men jag har sån skrämmande dålig diciplin just nu. Varför fattar jag inte att det är över om jag bara skriver TRE sidor? Suck. Jag ska.


Otto har i alla fall fått tid hos ReDog i Västerås. Vi ska dit på onsdag och se om vi kan få lite tips på hur vi kan göra hans rygg bättre samt inte göra den värre. Så nu sitter jag och väntar på att Kumla djursjukhus ska öppna efter lunchstängt så att jag kan be dem skicka bilder på Ottos röntgen där.


Jag har bekräftat till Flockens att Otto ska vara där under bröllopet. Så nu har jag en lista att ta tag i där med. 


Otto och jag kom med på Kungsörs tävling också! Blev så nervös att magen vred sig två varv! Hua! Nästa fredag, DET ÄR SÅ NÄRA!

 

Av Beatrice - 20 februari 2016 06:45

 

Uniq One All-in-One Hair Treatment är den produkt som du alltid har drömt om. Den har 10 bra effekter på ditt hår.

  • reparerar torrt och skadat hår.
  • ger glans och förhindrar att håret krusar sig.
  • skyddar mot värme.
  • gör håret mjukt och silkeslent.
  • skyddar hårfärgen från att falna.
  • innehåller UVA-och UVB-filter.
  • gör borstning och uträtning lättare.
  • vårdar och reder ut håret.
  • reparerar kluvna toppar.
  • tillför volym.

Spraya på fuktigt hår
Skölj INTE bort
Styla som du vill


79 kr hos Cocopanda.se just nu, annars 155kr

The colossal volym express waterproof

129 kr på eleven.se 

The Balm Girls Lipsticks Mai Billsbepaid Nude 4 g

127 kr hos Cocopanda.se
Ej djurtestad

 

Beauty UK Prime FX Foundation Primer 20 ml

66 kr hos Cocopanda

 

Beauty UK Lipstick Nr. 17 Plumalicious Wet Look

55kr hos Cocopanda

 

Beauty UK Lipstick Nr. 6 Vampire Wet Look

55kr hos Cocopanda.se

 

 

The Balm Girls Lipsticks Foxxy Pout Kobber 4 g
Nästa läppstift på önskelistan, 126 kr hos Cocopanda
Ej djurtestad

 


St. Tropez Self Tan Bronzing Mousse 240ml

Även denna brun utan sol står på önskelistan! 339kr hos Cocopanda

Ej djurtestad

 

 

Av Beatrice - 19 februari 2016 12:00

Avslutningen på Noseworken var igår! Vi pratade som vanligt de första 10 minuterna och sedan blev det ett doftprov, likt ett sådant man gör på tävling för att bli godkänd att ens få tävla. På golvet låg 12 kartonger där en av dem var preparerad med doft. Vi hade 3 minuter på oss att söka igenom banan och finna doften (vi förare visste heller inte vart doften var). Otto var väldigt på en låda och jag misstänkte att han markerade, men det var fel. Vi fortsatte, fortsatte och när jag nästan ville ge upp så blev han mer intensiv på en låda och jag markerade då med en hand i luften och sa "Markerat". Då vart det rätt! Jag klamrar mig själv att jag inte lät Otto få en "smeller" först, dvs. få lukta på doften i ett glas först innan vi satte igång. Tiden blev 2,38 min inkl. vår felaktiga markering, så egentligen är vi diskade. Men han tog det sen, utan en smeller vilket gör mig ännu mer stolt!


Pizzakartonger everywhere!

 

Alla satt inständga för att inte störa de hundar som sökte, men ändå så vi förare kunde tjuvkika!

 

Diplom till mig och Otto!   

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards