Lilla Otto

Alla inlägg den 20 september 2016

Av Beatrice - 20 september 2016 10:14

       

Jag åkte in akut igår med Otto till veterinären i Kumla.


Han hade under 40 minuter haft nervryckningar i buken och fram emot bröstkorgen, haft svårt att slappna av och ville inte lägga annat än rakt ned. Ville först ge honom smärtstillande och nervmedicin och åka in på morgonen, för min veterinär känner honom bäst. Men efter en stund bestämde jag mig för att ändå åka in, jag ville få ett svar, det skulle nog vara lättast om han var i sitt sämsta skick för att de skulle kunna se och förstå. Åkt in med Gabapentin och Prednisolon, smärtstillandet var alltså redan intaget.


Jag åker dit. De låter mig vänta 5 minuter innan en sköterska kommer och tar emot oss, ganska stressad, liksom hon var när vi pratat i telefon. Jag säger hans symptom, hur han reagerar och vad hans smärta är på en skala samt vad han går på för medicin. Jag kräver sen att han ska få ta röntgenbilder, även om veterinären inte sett honom än. Sagt och gjort gjorde vi det. Fyra bilder togs det, två på sidan och två på rygg, dessa ser ni ovan. Otto har tidigare tagit bilder på på ryggen, december 2013 och november 2015. Sist konstaterades spondylos, därav vår rehab hos Analysen samt besök till Redog, Stefan. Grabben har sedan dess kämpat på och fick för 1,5 vecka sedan en allmänundersökning där Sandra på Sellvens kollade igenom honom, han var fin förutom en svamphärja i örat som behandlades. För 5 dagar sedan var Otto på rehab där det konstaterades att han var väldigt fin, en supersvag reaktion ovanför bröstryggen men annars riktigt fin. Genom samråd så bestämdes att han skulle vila från rehab men återkomma i november men då på en koll hos Stefan i Västerås.


Igår konstaterades det att Ottos främre kotor har växt ihop, likaså två kotor längre bak mot svansen. Dessa visste jag om sen tidigare, det är dessa vi behandlat. Men hon sa även att han hade spondylos över mittenpartiet över ryggen. Detta var nytt. Jag fick en hård klump i magen, jag bara visste att detta inte var bra, alls. Efter samråd fick han morfin: metadon. Jag fick med mig bilder på en cd-skiva och for hem, panikgråtandes i mina föräldrars famnar. Jag ville inte ha ett utlåtande av den veterinären, hon var från början nonchalant och djursköterskan var så stressad och uppe i varv att jag hela tiden fick lugna henne för att inte stressa upp Otto. Skulle han blivit stressad skulle han behövt lugnande för att kunna ta röntgen, men både han och jag fokuserade på varandra och behöll oss lugna igenom hela röntgen. Många, många, många tårar föll igår när jag klev ut från eterinärstationen. Många , många panikgråt. Några visade sitt stöd, en släkting inte; vilket visade sig i ett okänsligt sms. Detta gjorde mig mig arg, förtvivlad, ledsen och känslan av att bli totalt överkörd. En, en person menar att den vet vad som är bäst för Otto. Trots att hon inte har en aning om hur han mår, hur jag mår eller vad som sker i våra liv - för hon har aldrig frågat, hon har bara hört små delar och sedan antagit. Ingen bör göra det, anta. Jag har haft ständig kontakt med veterinär i 5 år med Otto, frågat om jag är egoistisk, om jag måste fatta ett beslut. Men jag har blivit blivit skrattad åt av veterinärer "Men nej Bea, du BRYR dig, han kommer blir bra... Otto har en omhändertagande matte som gör allt i sin maktf för att få honom smärtfri och ge honom ett värdigt liv". Jag skulle aldrig pressa honom för min skull. Men jag har gett mig fan på att han ska få den bästa behandlingen, bästa omhändertagandet - oavsett pris. Han är allt jag har. Det jag älskar mest av allt. Jag kan jämföra honom med barn, för han är kanske det närmaste barn jag kommer. Jag vet att om han vore en människa, min son, skulle INGEN ifrågasätta att jag kämpar, att vi kämpar. Jag har alltid velat behandla Otto, oavsett vad det varit, men jag har alltid frågat veterinärer om det är värt det i slutändan, eller om vi kämpar mot en ovärdig framtid - men jag har alltid fått ett nej, det är snart bra igen


Idag har jag varit i kontakt med Kumla djursjukhus igen, de har mailat bilder över till Redog där Stefan ska få titta på bilderna och höra av sig till mig angående Ottos framtid. Jag har även åkt iväg till mina två ordinarie veterinärer, Sandra och Ingrid på Sellvens, för att höra deras tankar om hans framtid. Då Ingrid är ledig får jag inte svar försen på torsdag, men från Stefan desto tidigare förhoppningsvis. Stefans röst väger tyngst, han ser detta varje dag, han vet om det är värt att kämpa - om det är värt det i slutändan. 


Jag ber inte er att fatta ett beslut åt mig, det har jag redan tre personer som håller på att göra. Jag ber er att visa kärlek, omtanke och respekt - för det är det enda vi behöver i detta nu. 


~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards