Lilla Otto

Alla inlägg under oktober 2016

Av Beatrice - 31 oktober 2016 14:38

Medicinen trappas ned för denna ängel!


Idag pratade jag med veterinären på telefon. Sen i lördags trappade vi ned på Ortotonet då han gått på den i 19 dagar, så den dagen fick han bara Ortoton på morgonen. Likaså fick han bara Gabapentin på morgonen både lördag och söndag ihop med kortison 2,5mg, så tanken är att fortsätta så tills på fredag med de medicinerna. På fredag ska kortisonet dras ned till 1,25 mg och Gabapentinet börja tas varannan dag. Den 9 november slutar vi med Gabapentinet och endast kortisonet på 1,25 kommer tas men då varannan dag i en vecka till. Sen ska all medicin vara utfasad och Otto förhoppningsvis smörtfri fortfarande. Skulle smärtan komma tillbaka kommer endast Gabapentinet och kortisonet gå in igen, han ska få vila från Ortoton. 


Medicin nu 31/10:

Ortoton 187,5 mg 1 gång/dag - Muskelavslappnande

Prednisolon (Kortison) 2,5 mg - Ska nu trappas ned till 1,25 mg, fungerar som smärtstillande.

Gabapentin (Neurologisk medicin) 100 mg 1 gång/dag - Hjälper Otto med nervsmärtor när kotorna klämmer åt nerver, likaså är det muskelavslappnande.


Medicin då 12/10:

Ortoton 187,5 mg/2 gånger dag - Muskelavslappnande

Prednisolon (Kortison) 5 mg - Ska nu trappas ned till 2,5 mg, fungerar som smärtstillande.

Gabapentin (Neurologisk medicin) 100 mg/2 gånger dag - Hjälper Otto med nervsmärtor när kotorna klämmer åt nerver, likaså är det muskelavslappnande.


Otto är pigg och glad, visar inga tecken på att han har ont. Va lös med två Welsh springer spaniels i lördags men de var inte leksugna alls, men bara det att få vara med några hundar lös betyder nog mycket för honom, han har knappt fått hälsa på andra hundar senaste 2 månaderna. Så nu håller vi tummarna att det fortsätter såhär, att vi slipper fler bakslag i år. Vore skönt om han kunde få vila från medicin ett tag! Vi bokade ju in oss på tävling den 10 december när Otto va frisk, så kanske, om allt går bra (måste dessutom kolla karenstid på Ortoton), så startar vi då i Kungsör! Vi har en gratisstart så inte hela världen om det ställs in, men Otto tyckte det var så kul sist så vore skoj att få gå!

  

Av Beatrice - 23 oktober 2016 12:27

Klorna är klippta och tänderna borstade och putsade med tandtråd. Hans mun har börjat lukta illa så vi körde igenom ordentligt. Finns en tandtråd som har skaft som en tandborste och utbytbara tandtrådskrokar, den kör vi med och har funkat bra hittils. Tandborsten är en barntandborste med Bamse på. Han gillar inte munhygien, men han springer å andra sidan aldrig iväg utan låter sig arbetas med, liksom klofix, hoppas upp i soffan frivilligt och snarare laddat. Tänderna tycker han dock bara ska vara där - och fungera.

Jag har gjort mina måsten idag förutom att pluggat ordentligt. Så jag har precis kollat att det inte är något nytt som ska läsas på, utan jag ska påbörja en examinerande uppgift samt läsa på inför en förhandling på tisdag. Låter kanske lätt, men examinerande uppgiften känns rätt tung (ska nog åka iväg och sätta mig någonstans med den i morgon så jag får lugn och ro) och dessutom är förhandlingen heller inte lätt då alla har fått olika roller samt mål med förhandlingen som andra inte vet om. Spännande ska det bli i alla fall, och ett intressant ämne är det! 


Min lilla knodd när han var 8 veckor   


Otto ska få sova lite nu, vi har busat lite också så han börjar nog bli trött. Rent fysiskt och vardagsmässigt har vi inte ändrat speciellt mycket i och med hans rygg. Men vi har tagit bort handbollen och fotbollen från trädgården på landet, dessa var rena bovar till hans smärtor. Han får inte hoppa så mycket som han vill längre, men busa och jaga tennisboll i lägenheten har han fått göra vilket jag inte märkt skillnad på i hans smärtor, men i hans humör - det gör han till valp igen. Dock kastas bollen på marken, så det inte blir några hopp i sängar och soffa. Sen är det regntäcke på promenader som gäller och det tjocka Back On Track-täcket på under bilfärd.


Just ja, måste boka om Ottos rehab på tisdag, hinner inte till förhandlingen då den börjar 9.15 och vi är på rehab till kl 9. Sen måste vi ringa veterinären och bestämma nedtrappning på medicinerna!

 

 

Av Beatrice - 20 oktober 2016 19:09

Försökt få mitt huvud på andra tankar idag. Inget pluggande utan enbart fixa med lägenheten. Därför städade jag rejält, dammsög, dammade, vattna blommor, bäddade rent sängen och gick ut med sopor. Rastat Otto två rundor, skrivit inköpslista och handlat på Ica. I morgon ska jag på ekonomiföreläsning så jag måste sätta mig in i företagsekonomin innan  klockan 12 i morgon, men de är inga problem, fått ca 3 inbetalningar sedan jag satt ned förra veckan bara.


 Vi somnade en stund på eftermiddagen också. Älskar att få vara hemma med honom <3

 

 

PS. Ottos journal är nu i det tidigare inlägget.

Av Beatrice - 18 oktober 2016 18:13

Idag var vi iväg till Redog igen. Sist det var tänkt att vi skulle åka blev ju Otto värre, så jag fick sätta in ny medicin en vecka senare. Idag var det alltså dags för Stefan att klämma igenom Otto och se hur hög smärtgrad Otto har.


  19 september



18 oktober  


När han klämde igenom Otto var han smärtfri, pigg och glad. Precis som förra veckan på rehab, så han har varit smärtfri i en vecka nu. Vi fick som svar att vi den 31 oktober ska sluta med Ortotonet, man får nämligen bara köra i 20 dagar för att därefter ha uppehåll i 10 dagar och sen fortsätta. Planen är dock inte att sätta in Ortotonet igen. Planen är att Otto den 31 oktober ska sluta med Ortoton och även börja trappa ned på Prednisolonet (kortison) och Gabapentinet, han ska sluta med all medicin. Hur jag ska göra det tänkte jag kolla med min veterinär, för frågan är vilket som ska trappas ned först och hur.


Jag borde vara glad. Men jag vågar inte vara det. Vågar inte titta Otto i ögonen och säga att det är över, att vi är smärtfria och att vi kan njuta resten av livet nu. Vi har haft så många tillfällen där vi firat, men där glädjen varat i 3-5 dagar. Stefan sa att hans tippar inte är över än, det kommer komma fler. Frågan är alltså inte om utan när det kommer göra ont. Något nytt besök ska inte bokas in, jag ska lära mig att läsa honom nu med hjälp av rehaben och därefter lära mig att medicinera honom så han slipper smärtan. Återigen frågade jag hur länge man ska bråka med hans rygg, när är det egoistiskt av mig, igen fick jag samma svar: När han får en smärta som du känner att ni inte kan hantera eller när hans vardag påverkas. Förmodligen kommer jag behöva slänga ut 3000kr var tredje månad för att han ska kunna fortsätta få rehab som smärtlindring och påskynda ihopväxtprocessen, vi kör på till våren och tar nya röntgenbilder och tandputsning i slutet på maj så får vi se då.


Ottos journal:

 

Otto har blivit jättepigg och alert igen. Veterinär fortsatte med Gabapentin och kortison ett tag för att utvärdera men när han plötsligt fick mera ont så satte man in Ortoton och efter det släppte smärtan och Otto har sen dess vart pigg och smärtfri.

Ska fortsätta på Ortoton 2 ggr per dag och totalt under 20 dagar. Efter det trappa ned kortison enligt veterinär ordination.

Gabapentin ska man troligen avsliuta men i samråd med veterinär. Laserbehandling idag av Ottos bröst/ländrygg.

Smärtfri undersökning

//SP 

 

Av Beatrice - 13 oktober 2016 23:56

Idag var det rehab! Och gissa vad? Otto var helt smärtfri! Inte en twitch ens! Vilken lättnad, vi kanske klarar det här ändå, trots att det varit så förbannat tungt de senaste veckorna... Han blev bortskämd av kvinnan på rehab, hon gillar Otto så, ja alla tre tjejerna som vi träffat där gillar att skämma bort honom med leksaker och bus...

Nästa steg: Redog på tisdag

Av Beatrice - 12 oktober 2016 10:36

Idag ska vi iväg och hämta Ottos nya medicin. Får åka typ 4 mil för att hämta det då de hamnade på närmaste apotek från veterinärstationen. Denna medicin, Ortoton, ska hjälpa Gabapentinet med det muskelavslappnande så musklerna i ryggen kan slappna av mer och låta kotorna växa ihop. Risken är annars att han får en inflammation i muskeln.


Medicin nu:

Prednisolon (Kortison) 5 mg - Ska nu trappas ned till 2,5 mg, fungerar som smärtstillande.

Gabapentin (Neurologisk medicin) 100 mg/2 gånger dag - Hjälper Otto med nervsmärtor när kotorna klämmer åt nerver, likaså är det muskelavslappnande.

Ortoton 187,5 mg/2 gånger dag - Muskelavslappnande


Jag blev godkänd som medlem i IMMI igår!   


Mio Örebro är fortfarande ett skämt. Skulle ta 1 vecka att få nya delar till sängbordet, nu har det gått 1,5 vecka så jag ringer och frågar hur det går. Får till svar att reservdelarna kommer om 4 veckor... Alltså va? Så om jag inte ringt och frågat så hade jag väntat i 5,5 vecka istället för 1 vecka? Pinsamt Mio. Hade det inte varit för att sängbordet var så fint så hade jag lätt lämnat tillbaka det och köpt ett nytt, men jag vill verkligen ha detta. Skulle det dock vara trasiga delar även i nästa paket så vette tusan om jag kämpar vidare med det...

Av Beatrice - 9 oktober 2016 19:33

Otto gillar fortfarande inte mina idéer om att han ska ha täcke när vi är ute. Han kommer få variera hans tjocktröja med regntäcket ett tag nu när vi är ute, när vi åker till mamma och pappa får han ha sitt back on track på sig - då har han det på sig i alla fall 30 minuter på en dag. Idag fick han dessutom duscha, inte heller en bra idé tyckte han, men jag tycker han skvätter så förbaskat när han går på kortison, när han kissar mot träd får han supermans kisstråle och kissar så det stänker på framtassarna. Så det fick helt enkelt bli en längre runda kl 17 och sen in i duschen, då provade vi dessutom det nya hundschampoot och balsamet från K9. Var helt okej, tråkig doft men Otto är len som en barnrumpa... (ja det är mer ett talesätt, jag har aldrig känt på en faktisk).

Denna bild skapade drama idag.

 

Otto hade ju vunnit en plats i Svenska bostonterrierklubbens jubileumskalender, men idag hade de ändrat reglerna och bilden på Otto skulle inte få vara med om vi inte betalade in 300kr i anmälningsavgift. Jag hade sett att reglerna ändrats på månaderna efter, men inte under februaritävlingen - så jag trodde det var lugnt. Men idag hade de ändrat sig och de krävde att jag var tvungen att betala om jag fortfarande ville att han skulle visas i kalendern. Jag blev såklart jättebesviken och ledsen, skrev att det inte var ett krav då, men under reglerna stod det även att de förebehöll sig rätten att neka en bild så jag hade med andra ord inte ett val. Skrev till Ottos och min bostonkompis, som pratade till sin uppfödare, som skrev till klubben. Jag vet inte vad som sagt där, vet bara att bostonkompisen frågade efter vår adress, jag svarade såklart då jag trodde de skulle skicka vykort. Men då har de betalat in medlemskap åt mig! Bostonkompisen och dess uppfödare! Jag blev så otroligt glad, tacksam och stolt att jag hittat vänner jag kan luta mig mot, som trots att det inte är deras fight - fightar åt en när en annan redan gett upp, jag har uppenbarligen annat att fightas med. Jag hade redan gett upp där, visste att medlemskapet kostade 300kr och för att köpa kalendern sen skulle den säkert kosta lika mycket, dessa pengar skulle jag hellre lägga på rehab - eller köpa en egen kalender med 12 bilder på Otto. Men de ville att Ottos bild skulle med, så dessa två guldklimpar betalade dessa 300 kr i medlemskap. Det är hur gulligt som helst!! Mina pengar ryker just nu, rehaben kommer kosta mig ytterligare 6000kr inom 6 månader och på det ska det vara mediciner, besök hos Redog och veterinär när man är student. Så att dessa underbara människor ställer upp och överraskar mig med ett medlemskap betyder så jäkla mycket!


För vissa kanske ett foto i en kalender är en värdslig sak, det finns mer bakom historien men som jag väljer att inte ta upp - men det kommer nog en dag det med då det kommer skrivas ned. Men Otto och jag har kämpat så för att visa framfötterna trots att vi inte kunnat tävla, vi har kämpat med hans sjukdomar i 5 år, så att detta foto på honom får synas i bostonterrierklubbens kalender känns som en vinst. En vinst vi delar med alla sjuka bostonterriers där ute, med allergier, hjärtfel och spondylos m.m

 

Tack ni två underbara vänner, tack!   

Av Beatrice - 7 oktober 2016 17:37

Jag orkar inte. HUR kunde jag ha missat det här? Under Ottos första rehabmånad fick han Gabapentin 2 ggr/dag (likaså när han var tvungen att vara på Flockens då han skulle vara med många andra hundar) för att hålla nere nervsmärtan, sedan trappades detta ned till 1 gng/dag. Så resterande 5 månader han han gått på 1 kapsel eller inget alls, mest det sistnämnda. Detta betyder att när Otto sattes in på Gabapentin igen för 3 veckor sedan så fick han bara 1 kapsel om dagen... halvdos... detta har han gått på i 3 veckor... Och Bea har varit så förtvivlad att han inte svarar lika bra denna gång, konstigt?!? Så idag började vi med heldos. Fan jäkla skit piss. Det är mitt fel att hans rehabtid förlängts med 3 vekor, MITT. Det var så länge sedan han gick på heldos att jag inte ens minns det, förträngt? Fan ingen ursäkt, men jag kan inte skruva tillbaka tiden och göra detta ogjort. Men jag skäms så otroligt mycket. Han hade fortfarande gått på halvdos om det inte vore för att jag sov över hos mamma och pappa i natt, spontant, och behövde ge honom medicin på morgen. Då såg jag hans dosett sen Flockens och tänkte "Två kapslar, varför två? Säg inte att... jo, jag tror fan... jag måste hem och läsa på receptarvodet!!". Så från idag går han på full dos Gabapentin, 2 kapsalar, och 5 mg Predninsolon och ska få göra det tills den 18 oktober då vi åker tillbaka till Redog.


Jag ställde nämligen in Redog idag då han skrek av smärta i tisdags, jag behöver inte höra av Stefan att han har ont om Otto berättar det för mig. Ringde istället veterinären och sa ledsamt att vi måste beställa hem Ortoton, men nu kanske det inte behövs trots allt, det återstår och ser. På rehaben igår så lät han inte alls, han trampade inte runt heller, snackade gjorde han... men läste av det som tristess då han hittat en ny gris där. 

Jag köpte i alla fall ett Back on track täcke igår. Provade på rehaben och åkte hem och sökte på nätet, billigaste 499kr + frakt, men så gick jag in på hooks.se av en slump och såg att de hade 15% rabatt så vi fick denna för 476kr.

Alltid lite tröstande...

 

Nya grisen... den till höger alltså.


~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards